Tre medieledere gikk ut i DN med et tåredryppende innlegg om tv-distributørene manglende ansvar. De glemte tre viktige ting i sin iver.

Mediebedriftenes Landsforenings Randi Øgrey, Schibsteds Torry Pedersen og TV2s Olav Sandnes (for korthets skyld omtalt som Innholdsprodusentene) hadde i Dagens Næringsliv 20. mars et tåredryppende innlegg om TV-distributørenes manglende samfunnsansvar.

Eller for å være mer presis: En appell om at momsfritaket på nyheter burde gjøres om til en særskatt som burde tilflyte innholdsprodusenter. Mangelen på samfunnsansvar fra Telenor og Altibox sin side skyldes, ifølge avsenderne, at disse distributørene ikke har latt momsfritaket på nyhetskanaler tilfalle kundene.

Innlegget er et av de bedre «syke mor»-innleggene jeg har lest på en stund. Tross alt snakker vi om mediebedriftene, så det skulle kanskje bare mangle at de ikke kunne framstille saken sin tendensiøst. Sa jeg «tendensiøst»? Jeg mente «godt». Innholdet i innlegget kan kort og enkelt oppsummeres slik: «Alle tenker bare på seg selv. Det er ingen som tenker på meg». Fyndord som «samfunnsansvar», «samfunnsoppdrag», «fungerende demokrati» og «opplyst samfunnsdebatt» florerer. Distributørene er etter beskrivelsene i innlegget en gjeng grådige mellommenn som ganske uten innsats mottar penger for andres varer fra et betalingsvillig publikum og deretter putter dem i egen lomme. Det er nesten til å gråte av.

Men bare nesten. For Innholdsprodusentene glemmer noen viktige poeng i sin iver.

1. Distributørene betaler allerede godt for innholdet fra Innholdsprodusentene.
Det er ikke slik at Innholdsprodusentene ikke får inntekter fra distributørene – tvert imot. Telenor og Altibox sin kost for å få lov til å distribuere innholdet fra blant andre Innholdsprodusentene, er heftig. Og vi betaler mer og mer. Innholdskostnadene hos Altibox går betydelig opp hvert eneste år, og forhandlingene om innhold blir stadig hardere.

2. Distribusjon er krevende – og dyrt.
Norge er nummer to i verden på tilgang til høye internetthastigheter, som faktisk er en forutsetning for distribusjon av godt digitalt innhold. Dette skyldes tunge investeringer i fiberinfrastruktur uten offentlige tilskudd. Bare i 2016 investerte Lyse (som eier Altibox og en rekke fiberselskaper) alene over en milliard i digital infrastruktur og IT-systemer. Systemer som muliggjør distribusjon av innhold. Som gjør at innholdseiere med et pennestrøk får avtaler som sikrer at innholdet deres daglig når hele Norges befolkning (hvis kundene vil ha det). Digital infrastruktur som sikrer super kvalitet også på innhold som krever stor båndbredde. IT-systemer som sikrer markedsføring, bestilling og betaling av innholdet. Så verdikjeden fra innholdet blir produsert til det når ut til kundene består av mange dyre elementer. Å framstille alle andre deler av verdikjeden som grådige gratispassasjerer er en svært underlig (og svært usann) beskrivelse. Hvis ikke distributørene hadde investert titalls milliarder i digital infrastruktur de siste årene ville det vært smått med muligheter for god digital distribusjon i Norge.

3. Det er kundene som betaler lønna.
Til TV2, til alle de ansatte i Schibsted og til alle de ansatte hos oss i Altibox. Når kundene leser at det blir momsfritak på en vare forventer de at avgiften de hittil har betalt, bortfaller. Det er nøyaktig det vi har gjort med momsfritaket på nyhetskanaler. Vi har latt det tilfalle kundene. Fordi hvis prisene er innenfor det kundene synes er rimelig, kjøper de mer. Og da vinner alle. Å sitte på bakrommet og melke et publikum langt unna (bak distributørene) kan sikkert synes fristende. Men det er neppe bærekraftig.

Til slutt: Hjertesukket fra Innholdsprodusentene slår langt på vei bein under Mediebedriftenes Landsforening sin egen argumentasjon. Der har man tidligere argumentert for at momsfritaket på papiraviser sikrer kundene billigere aviser. Det er brukt nokså store ord om at “det ikke skal være skatt på det skrevne ord”. Og da er det vel skattefritak for leserne en tenker på? Det har ikke kommet krav om å slippe unna de vanlige bedriftsskattene for mediebedriftene.

Da bør det kanskje ikke overraske Innholdsprodusentene at kundene får fordelen av nullmoms på digitale medier? Distributørene må følge opp Stortingets vedtak ved å sette ned prisen som kundene skal betale for produktene. Kundene får fordelen. I første omgang er gevinsten for redaksjonene indirekte. Lavere priser på produktet gir økt salg. Og økt salg gir også grunnlag for høyere reklameinntekter.


Dette innlegget sto på trykk i Dagens Næringsliv 23. mars.

Les også:
«Null kan også gi tull» av sjeføkonomi Roger Schjerva i IKT Norge.
«Bedre resultat enn forventet for Schibsted»

 

Join the conversation! 1 Comment

  1. Jeg tolker innlegget som at Altibox har satt ned prisen ut til kundene. Dette stemmer ikke for Altifiber sine kunder. De har lagt på prisen slik at summen er den samme. Svaret fra deres kundeservice er at momsfritaket skal gå til Innholdsprodusentene. Men blir forvirret av dette innlegget der det står at momsfritaket tilfaller kundene.

    Hva er rett her?

    Lik

    Svar

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Toril Nag

Konserndirektør Tele - ansvarlig for fiberutrulling og digitale tjenester i Lysekonsernet. Brenner for gode kundeopplevelser, teknologi, næringsutvikling og verdibasert ledelse.

Kategori

Konsernet, Telekom