10. februar 2017

Ikke la deg lure!

I Dagbladet 9. februar hevdes det at mange forbrukere betaler langt mer for strømmen enn nødvendig, og at man bør passe seg for «billige avtaler». Dette er nok dessverre riktig. Lyse ønsker å ta avstand fra slike salgstriks. 

Artikkelen ble trykket i papiravisen, men ligger også på Dagbladet Pluss (krever innlogging). Vi ønsker å kommentere Lyses forhold til de 8 salgstriksene som Dagbladet fant hos andre strømleverandører:

1. De markedsfører seg med tomme garantier og sammenligner seg med de dyreste leverandørene.

Lyse tilbyr en reell prisgaranti hvert kvartal. Overgår markedsprisen nivået for prisgarantien betaler kunden den garanterte prisen Mange kunder sparte penger på garantien i forhold til markedsprisen i 4. kvartal 2016. Alle strømavtaler og priser fra Lyse inkluderer opprinnelsesgarantier som innebærer at du som kunde er garantert at du får fornybar strøm fra Lyses vannkraftverk. Konkurrenter av Lyse tar ekstra betalt for opprinnelsesgarantier.

2. De skryter av billigprodukt, men selger deg et dyrt produkt.

Lyse tilbyr kun ett spotprisprodukt til forbrukere. Lyse Innkjøpspris tar utgangspunkt i spotprisen og har et ørepåslag som blant annet dekker lovpålagte elsertifikatpriser. Alle priser ligger synlig på våre nettsider.

3. De selger et billig produkt, og leder deg så over på et dyrt produkt.

Lyse har ikke andre produkter å lede kundene inn på. Det strider mot våre verdier å lure kunder.

4. De later som det billigste produktet var et kampanjeprodukt.

Lyse har ikke egne kampanjeprodukter. Andre leverandører har kampanjeprodukter som er ulønnsomme for kraftleverandøren, der kunden uten ytterligere informasjon etter for eksempel seks måneder blir flyttet automatisk over på en dyrere strømavtale.

5. De priser opp billigproduktene.

Lyse er kjent med at andre kraftleverandører bruker strompris.no, som eies av Forbrukerombudet, til å selge strømavtaler med store økonomiske tap. Det ligger i sakens natur at kunder som kjøper disse strømavtalene enten vil bli kontaktet for å kjøpe en annen dyrere strømavtale eller at prisen på strømavtalen de kjøpte øker betraktelig etter hvert.

6. De melker gamle kunder som ikke følger med.

Ifølge Norges Vassdrag- og Energidirektorat har 43% av norske strømkunder ikke byttet leverandør de siste 5 år. Lyse tilbyr samme pris til alle kunder, enten de har vært kunder i lang eller kort tid.

7. De bløffer om dyrere strømpris.

Lyse tilbyr Lyse Innkjøpspris som baserer seg på spotprisen. For kunder som ønsker fullt forutsigbar pris tilbys fastprisavtale. For kunder som ønsker å basere prisen på spotpris, men å sikre et pristak for en kortere periode tilbys tilleggsavtalen Lyse Prisgaranti som gjelder for kommende kvartal. Vi registrerer at andre kraftleverandører tilbyr såkalte «standard variabel» strømavtaler for å jevne ut prisvariasjoner, men i realiteten er dette strømavtaler der kraftleverandøren fastsetter strømprisen etter eget forgodtbefinnende. Lyse har avsluttet absolutt alle slike avtaler siden 2012, etter å ha lyttet til kundenes behov og ønsker.

8. De driver telefon- og gatesalg.

Lyse selger ikke strøm på gaten. Vi vurderer og prioriterer fortløpende de kommunikasjonskanaler som kunder ønsker å bruke og bli kontaktet i, og ser at kommunikasjon gjennom epost, fordelsprogram og andre digitale kanaler vokser sterkt.

Vi skjønner godt at kunder kan oppleve strømmarkedet som forvirrende. For å gjøre det enkelt anbefaler vi Lyse Innkjøpspris, som er enkel strømavtale til en god pris. Kombinert med blant annet døgnåpen kundeservice, er vårt mål at Lyse skal føles som et trygt og fornuftig valg.

Join the conversation! 3 Comments

  1. Får stadig tilbud fra Norgesenergi både på stands og pr telefon. Av og til tar eg ein prat med desse selgarane og forteller at Lysekonsernet bidrar med ca 120 millionar inn i Sandnes sin slunkne kommunekasse. Dette tilsvarer ca 1500 pr innbygger. Så spør eg til bake: Kor mykje går til fellesskapet av overskotet i Norgesenergi? Eg savnar dette i Lyse sin reklame.
    Med helsing Steinar Ims

    Lik

    Svar
  2. Nyttig artikkel – mange slu triks der ute.

    Vi har lansert Strømleder, en tjeneste som sammenligner priser på strømavtaler. Det som skiller oss fra Strømpris.no er at vi beregner strømkostnader for ett år. Kampanjer med lokkepriser vil dermed ikke havne øverst på våre lister. Det gjør at færre forbrukere villedes inn i urimelige avtaler – som også er vårt formål med lanseringen av tjenesten.

    Ta gjerne en titt her: https://finanssans.no/strømleder

    Lik

    Svar
  3. Bare forsett å støtte Viking , så ska eg støtta dåk.
    Men vær forsiktig med prisene. Det er mange som har mistet jobbene sine i rogaland.

    Lik

    Svar

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Anders Thingbø

Anders Thingbø er Administrerende Direktør i Lyse Energisalg AS

Kategori

Energi