Teknisk direktør Per Morten Torvildsen er så opptatt av å synse om Altibox at han glemmer å fortelle hvordan hans eget Broadnet har tenkt å bidra i utviklingen av et alternativ til Telenors transportnett.

Vår oppfatning at den offentlige debatt blir best hvis partene klarer å holde seg til saken, og bruker mindre tid på andre og mer tid på egne konstruktive løsninger. Fakta er at det regjeringsutnevnte Lysne-utvalget slår fast at det ikke finnes et fullverdig, alternativt digitalt transportnett i Norge per i dag. Utvalget peker imidlertid på to mulige alternativer som kan utvikles til å bli et transportnett nummer to: Nettet til Altibox og nettet til Broadnet. Vi takker for denne tilliten. Nå er det aller viktigste for oss å få idégrunnlaget og innovasjonen på plass. Deretter kan man se på hva, hvem og hvordan.

Vi mener at et grunnleggende prinsipp må ligge til grunn før det skisseres en løsning på en problemstilling. Man må forstå oppgaven. Oppgaven i dette tilfellet er å skape økt leveransesikkerhet for kjernenettet i Norge. Da må man først anerkjenne at det må gjøres noe som ikke er gjort per i dag. Deretter må alle og enhver gå i seg selv og se hvordan man kan bidra på best mulig måte, og naturligvis unngå å skyte med kanon fra hofta på de andre som jobber med den samme problemstillingen.

Neste prinsipp: For å lage en løsning for fremtiden, må den først av alt være forankret i fremtidens behov. Altibox har vært den sterkeste fastnett-operatøren i mange år. Vi har et rent fibernett, ende-til-ende, fra Finnmark i nord til Kristiansand i sør. Fra Utsira i vest til Kongsvinger i øst. Vi bygger altså kun topp moderne IP-teknologi med den fleksibilitet den gir til å lage skalerbare, moderne løsninger. Det gjør at vi har det som trengs for å serve kundene.

Altibox-nettet er dimensjonert for privathusholdningenes behov, et behov som er langt større enn bedriftenes. Over 1,2 millioner nordmenn bruker Altibox-nettet hver dag for å dekke sin stadig økende sult for båndbredde. Privatkunder har både det høyeste båndbreddebehovet og den laveste forståelsen for avbrudd. Internett er for mange blitt en selvfølgelig «menneskerett», og regnes som viktigere enn strøm. I nettopp dette markedet er det vi har bygget opp Norges mest robuste og stabile fibernett.

De senere årene har også Altibox-nettet tiltrukket seg stadig flere bedriftskunder. Erfaring viser at en fornøyd kunde er en fornøyd kunde uavhengig om den heter Statoil eller om det er en gamer på gutterommet. Gamle og trauste teleoperatører undervurderer gjerne kraften i nettopp gaming og tv-underholdning. Dette er nemlig noen av de viktigste driverne for båndbreddevekst – og områder der bredbåndstilbydere virkelig faller gjennom dersom infrastrukturen ikke takler kundenes skyhøye krav til kvalitet og nulltoleranse for nedetid. På grunn av det kolossale båndbreddekonsumet er det også innen privatmarkedet tjenesteinnovasjonen er aller størst. Bedriftsmarkedet henger fortsatt bakpå, selv om at vi registrerer at bruken av skytjenester er i ferd med å endre bedriftenes nettvaner. Noe som for øvrig har gitt oss betydelig flere bedriftskunder.

Brannene på Vestlandet og flere uværsepisoder de siste årene har avdekket konsekvensene av at landet mangler et transportnett nummer to. Det avdekket også at det haster å få alternativet på plass. Å utvikle reserveinfrastrukturen Norge så sårt trenger er en kolossalt stor oppgave med en lang tidshorisont. Nettopp derfor mener vi det trengs en rask avklaring på veien videre. Torvildsen hevder at motivene våre for å ville bidra er økonomiske. At vi trenger det offentlige eller skattebetalernes penger til å finansiere oppgradering som takler presset på kapasitet og styrker robustheten vår. Vi er usikre på hvor han har dette fra, men det var i det minste ganske kreativt. Vi har bygd fiber siden 2002 og har klart oss aldeles utmerket på egenhånd til nå. Er det ikke et uttrykk som heter at «på seg selv kjenner man andre», Torvildsen?

Vi skal ikke snakke for Broadnet. Men Altibox er alle fall klare til å brette opp ermene for å styrke Norges digitale robusthet.

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Toril Nag

Konserndirektør Tele - ansvarlig for fiberutrulling og digitale tjenester i Lysekonsernet. Brenner for gode kundeopplevelser, teknologi, næringsutvikling og verdibasert ledelse.

Kategori

Konsernet