Anders Thingbø.

Lyse øker kundeantallet i privatmarkedet, der flere strømleverandører promoterer ulønnsomme avtaler for å lokke til seg kunder. Lista over ulike tilbud gjør at stadig flere hopper frem og tilbake mellom leverandører. Vi svarer med å tilby kun tre strømavtaler og full åpenhet om priser.

I følge Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE) har antall såkalte leverandørbytter blant private husholdninger i Norge økt fra 75 000 i 1. kvartal 2015 til 109 000 i 1. kvartal 2016. Det gir en økning på 45 prosent. Sammenlignet med 2014 og 2013 er antallet leverandørbytter i 1. kvartal 2016 på samme nivå. Av de som bytter går 18 prosent tilbake til sin tidligere leverandør innen tre måneder. 44 prosent av strømkundene i privatmarkedet har ikke byttet leverandør siste fem år.

NVE peker på at innføringen av Forbrukerrådets strømprisportal (strompris.no) i 2015 kan forklare en del av økningen i leverandørbytter. Portalen har 230 000 brukere hittil i år.
Vi har spurt kunder som bytter fra Lyse til annen kraftleverandør om hvorfor de velger å skifte. Svarene er at de ikke har oppsøkt andre leverandører, men blitt kontaktet
med et «lokketilbud» og tillegg som forsikringer, handlerabatter og prisgarantier.

For godt til å være sant?

Felles for «lokketilbudene» er at de er ulønnsomme for strømleverandørene, og derfor umulige å tilby til mange kunder over tid. På strompris.no krever Forbrukerrådet at leverandørene oppgir samtlige avtaler de tilbyr. Det er verdt å merke seg at de tre leverandørene med de rimeligste strømavtalene tilbyr tilsammen 52 strømavtaler. I vilkårene til flere av de rimelige strømavtalene fremkommer det at strømavtalen er tidsbegrenset og at kunden uten ytterligere varsling overføres til en annen strømavtale. Noen strømavtaler krever at kunden har eFaktura og avtalegiro, og hvis ikke kunden aktivt bestiller dette tidlig i kundeforholdet blir kunden flyttet over på en dyrere avtale. Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det gjerne det.

Sjekk den fakturerte prisen fra leverandøren din og ta egne bevisste valg!

Lyse tilbyr kun tre avtaler til sine privatkunder: innkjøpspris, fastpris og prisgaranti. Informasjon om fakturerte priser og avtalebetingelser for alle våre avtaler er tilgjengelig på lyse.no for alle, også de som ikke er kunder. Hos de nasjonale konkurrentene våre er informasjon om fakturert pris kun tilgjengelig for de som faktisk har avtalen. Informasjon om fakturert pris er ikke tilgjengelig for alle, slik at en potensiell kunde ikke kan sammenligne fakturerte strømpriser og selv avgjøre om en avtale er god eller dårlig på pris.

I Lyse synes vi det er grunnleggende og kundevennlig å oppgi fakturerte priser på alle våre strømavtaler i privatmarkedet, slik det er for andre bransjer som mobiltelefoni, bredbånd, valuta og andre viktige forbrukergoder. Vi oppfordrer derfor alle norske strømkunder til å sammenligne sin fakturerte pris med Lyse Innkjøpspris. Hittil i 2016 er gjennomsnittlige fakturerte pris på Lyse Innkjøpspris 25 øre (per KWh inklusiv alle påslag, eksklusiv mva). Inklusiv mva er prisen 31 øre.

Kundenes lojalitet til Lyse har økt

Vi har valgt å ha enkle og forutsigbare strømavtaler og satser på en nær og tilgjengelig kunderelasjon. Alle privatkunder har opprinnelsesgarantert strøm fra Lyses egne vannkraftverk. Fra 2011 til 2015 økte kundelojalitet fra 58 til 70 i anerkjente målinger (EPSI).

Vi vet at du som kunde er tryggest hvis du selv har gjort et aktivt valg av strømavtale og har innsikt i denne. I disse dager gjennomfører vi en markedskampanje der vi betrygger kundene om at de har gjort et godt valg med Lyse som strømleverandør. Siden de fleste av våre kunder bor i Lyses eierkommuner informerer vi om fordelene ved å kjøpe strøm fra et selskap en selv er indirekte eier av, og som bidrar til god kommuneøkonomi. Vi bidrar også til økt innsikt hos kundene ved å vise filmer som handler om hva som påvirker strømprisen, hvordan du kan spare strøm og innsikt i hvordan strømprisen blir til i kraftmarkedet. Se filmene.

I disse dager introduserer vi også handlefordeler i attraktive butikker og varegrupper fra eksterne partnere til våre strøm- og fiberkunder. Dette er et samarbeid med strømvirksomheten til Altibox-partnerne Nord Trøndelag Energi, Glitre Energi og Haugaland Kraft. Kunder som ønsker slike handlefordeler vil få anledning til å bruke mobiltelefonen enkelt for å få oversikt og bruke handlerabattene.

Nye strømmålere gir mulighet for redusert strømregning

De neste årene vil vi se en endring i kraftmarkedet og kundenes adferd som krever at Lyse utvikler nye produkter og tjenester. Det innføres nye strømmålere der
strømfakturaen beregnes ut fra timeforbruk og timepris. Dette vil gi kundene mulighet til å bruke mest strøm i perioder der det er rimelig. Lyse har satt i gang et utviklingsprosjekt der vi formidler strømforbruket i ulike former til kunden. Noen kunder vil kunne styre strømforbruket til varme. Det vi ønsker å teste er om kunden oppnår et lavere totalforbruk, og om kunden har betalingsvilje for å oppnå dette. Dette prosjektet er støttet av Enova og vil involvere 10 000 av våre kunder.

En annen trend er at mange kunder ønsker å produsere strøm selv. I juni installerte vi solcelleanlegg hos ti pilotkunder. Vår ambisjon er å skape begeistring og tilby løsninger for kunder som ønsker egen strømproduksjon. Vi ønsker å ta aktivt del i utviklingen, og være kundens venn. Det er det mange som forventer av oss i Lyse.

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Anders Thingbø

Anders Thingbø er Administrerende Direktør i Lyse Energisalg AS

Kategori

Energi, Konsernet