Lyses halvårsresultat for 2016 er godt. 630 millioner etter skatt er en dobling fra tilsvarende periode i fjor.

Les halvårsrapporten

Et par hundre millioner av økningen er en engangspost som skriver seg fra en gevinst fra salget av LNG-fabrikken i Risavika, men det gledelige er at resten er et resultat av framgang og vekst i alle forretningsområder.

Alt kan nok ikke tilskrives at vi som jobber i Lyse har gjort en så glimrende jobb, men det er jo like gledelig for det. Hovedårsaken til resultatframgangen innen energi er at vi har hatt rekordproduksjon av vannkraft i første halvår, hele 4,5 TWh (milliarder kilowattimer), kombinert med en pris som er noe bedre enn vi fryktet, men dog langt lavere enn prisene for noen år tilbake. Kloke beslutninger innenfor kraftforvaltning har bidratt til det gode resultatet.

Elnettet vårt leverer også et bedre resultat enn i fjor, godt hjulpet av en noe romsligere inntektsramme enn i fjor. Her må vi også berømme våre kolleger som har bidratt både gjennom god drift og ikke minst gjennom å unngå store feil på nettet.

Televirksomheten vokser jevnt og trutt og har nå hele 422 000 kunder i Altibox-partnerskapet, noe som gjør at også resultatene bedres år for år.

Eneste lille malurt i begeret er at vi fremdeles har visse tekniske og økonomiske problemer i Smartly. Vi må nok konstatere at vi her har vært litt tidlige med ny teknologi og vært vel optimistiske med hensyn til hvor fort markedet kommer. Resultatet er fortsatt negativt og vi har også foretatt en del nedskrivinger av investeringer.

Vi vil imidlertid tilpasse strategien og organisasjonen med tanke på teknologisk utvikling og folks interesse for smarthus. Dette innebærer at vi vil benytte anerkjent teknologi og anerkjente leverandører i utførelsen av vår produktutvikling, og i mindre grad gjøre dette selv. Vi vil da raskere kunne tilpasse Lyses smarthus til nye smarthuspartnere. Vårt eget bidrag inn i smarthuset vil først og fremst være vår kompetanse innen energi og energibruk. Denne skal brukes til å sikre et smart energiforbruk gjennom automatisering, styring og kontroll på alt som er energirelatert i hjemmet, det vil si lys, oppvarming, lading av elbil, energilagring, produksjon i solpaneler også videre.

Dette vil bety at vi må gjøre visse personellmessige tilpasninger. Justeringen i Smartly må imidlertid ikke få skygge for at vi denne gang må kunne si oss godt fornøyde med resultatet.

Vel vitende at vi i alle deler av organisasjonen har betydelige forbedringsmuligheter, både når det gjelder kvalitet og effektivitet, må vi vel kunne si oss fornøyde. Men som idrettsutøverne pleier å si; vi får suge på karamellen en dag eller to og så gyve løs på neste mål.

Join the conversation! 1 Comment

  1. […] det gjelder gjennomsiktighet er det første eksempelet https://blogg.lyse.no/2016/08/22/godt-resultat-i-en-usikker-tid/ hvor det første de linker til i innlegget er halvårsrapporten. De opplyser også om nye satsinger […]

    Liker

    Svar

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Kategori

Konsernet