13. august 2016

Høstfornemmelser

Denne uken er sommeren over for de fleste – back to work, or back to school. En rekke studenter skal på skolebenken igjen etter mer eller mindre relevante sommerjobber. Alle jobber former deg, faktisk kan også sommerjobber gjøre det. Noen mer enn andre. Lærdommen jeg fikk som ung student på sommerjobb i Silicon Valley er like relevant fortsatt:  Viktigheten av å  hele tiden krysspeile egen forretning mot kunder/marked og konkurrenter.

For meg startet karrieren på en måte hos IT-giganten Hewlett Packard (HP) mens jeg bare var midt i studiene. Jeg var ung og håpefull sivilingeniørstudent da jeg vant HPs arbeidsstipend og fikk ti utrolig spennende uker i Silicon Valley. Fikk jobbe sammen med toppstudenter fra de beste universitetene i USA – i divisjonen der jeg jobbet var vi 200 studenter men kun to fra Europa.  Internship var ikke så utbredt blant norske virksomheter, men de globale selskapene åpnet dørene for studenter allerede da.

Arbeidet som systemutvikler, både i California og senere for den norske virksomheten som jeg fikk sommerjobb i året etter –  var et godt grunnlag for videre veivalg. HP var allerede da et av flaggskipene innenfor teknologi, og pakken med relevant sommerjobb i “det aller helligste” – en av utviklingsavdelingene hos et av verdens kuleste teknoselskaper i USA var attraktiv. Det sosiale gjennom sommeren var nesten like spennende som det faglige – en super gjeng der jeg har kontakt med en del enda.

Arbeidsstipend2HPgarasjenCalifornia2

Hva skjer på utsiden?

Men selv om det sosiale og relasjonelle var viktig, var det selvsagt forretningen – det tekniske miljøet, business-attituden – som sterkest gjorde inntrykk. Og særlig imponert ble jeg over den evige jakten på forbedring.

– Look what’s happening outside, shouldn’t we be more aware of this?, har visstnok Dave Packard og Bill Hewlett spurt sine ledere om mer enn en gang. Det var også min opplevelse av HP. De var svært opptatt av hva konkurrentene til enhver tid foretok seg. Konkurrentanalyse, benchmark eller aktørinnsikt – som leder er dette en naturlig del av beslutningsgrunnlaget. Det er også andre typer data som vi kan legge til grunn for å fatte beslutninger. Som sivilingeniør med Computer Science som retning, er det kanskje ikke så merkelig at jeg er mer enn gjennomsnittlig opptatt av nettopp data som beslutningsgrunnlag. Men arven er mer tiden i HP, enn pensumlitteraturen skyld.

Noen vil kanskje mene at å lære at data og analyser kunne man lære i mange virksomheter i Norge også på slutten av 80-tallet. Det er mulig, men ikke et amerikansk fokus. Den paranoide kulturen. Gjør noen det bedre enn oss? Kan vi lære av noen andre? HPs respekt for konkurrentene var noe som imponerte og overrasket meg litt. Min sommerjobb var i en meget “forskningsnær” del av utviklingsdivisjonen “Microwave Technology Division” – og HP var suveren på mange områder i markedet. Likevel var temaene på ukemøtene i vår avdeling konkuranse, analyser og kontinuerlig forbedring. Den gode gamle “Bare de paranoide overlever” – i praksis. Ingen hviling på laurbærene der i gården.

Bare de paranoide…

Vi kan tallfeste det meste – så utfordringen er ikke å få tak i dataene, men å analysere dem. Som HP gjorde, vurderte hva de andre gjorde. I dag er det naturligvis viktig for både Lyse, Altibox og alle andre selskaper å se på markedet. Kundene. Og på konkurrentene. Har det skjedd endringer – små eller store – som gjør at vi må justere kurs? Eller sågar dramatisk legge om kurs?

Det kan være en nyttig påminnelse til mange av oss, nå som høsten nærmer seg og mange krevende oppgaver venter. Det å forstå det som skjer ”outside” et av våre viktigste verktøy for styring og prioritering. Det som skjer på innsiden vet de fleste nok om.

Så – høsten er nesten her. Winter is coming. La oss ikke gå igang i den gamle tralten – men benytte anledningen til å stille hverandre de rette spørsmålene. Er vi kundeorienterte nok? Er det bedre måter å gjøre ting på? Deler vi? Lærer vi av de beste?

Velkommen tilbake til en travel høst!

 

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Toril Nag

Konserndirektør Tele - ansvarlig for fiberutrulling og digitale tjenester i Lysekonsernet. Brenner for gode kundeopplevelser, teknologi, næringsutvikling og verdibasert ledelse.

Kategori

Konsernet, Teknologi