mobilfiber
17. juni 2016

Fiber + Mobil = Sant

Lysekonsernet har – gjennom vårt heleide datterselskap Altibox – kjøpt halvparten av mobilselskapet Hello AS.

Kanskje ikke så rart, tenker du. Lyse har fortsatt noen få mobilkunder som har fulgt oss fra oppstarten av televirksomheten. Men det er ikke bare tanken på å kunne ha mobil som et tilleggsprodukt, som gjorde at vi nå ønsker å gå inn i et mobilselskap. Vi hadde ikke trengt å eie et i et mobilselskap for å få til det. Det er noe mer grunnleggende enn som så. Og som alltid er det kundenes behov som driver fram endringer hos oss. Mobiltelefoni er jo ikke hva det en gang var.

Tre store forskjeller på mobil i dag og mobil for noen få år siden:

Før kjøpte vi mobilabonnement basert på vårt bruksmønster. Hvor lenge snakker du i telefonen hver dag? Liker du å sende tekstmeldinger? Behov for litt data-trafikk til å laste ned e-post og sånn? Basert på svarene dine på disse spørsmålene, kunne du velge abonnementet som var best for akkurat deg. Men Alt er data. Hva slags data det er spiller ikke noen rolle for prisen. På de nye raske mobilnettene som nå kommer er det akkurat som på fibernettet – det er egentlig data alt sammen, enten du snakker, sender tekst, sender filer, sender bilder, sender video.

Før betalte vi variabel pris. Hvor lenge du snakket i telefonen påvirket mobilregningen din.  betaler vi «ingenting» for å snakke – vi betaler for størrelsen på databruken. «Båndbredden» om du vil. Og vi betaler en fast månedspris i de aller fleste tilfeller.

Før var vi ikke så opptatt av hastighet. Å se film på mobilen var lite aktuelt.  har vi behov for å se levende bilder i mange sammenhenger, enten vi strømmer TV-innhold, leser aviser (som jo har en rekke video-saker) eller sjekker siste nytt på Facebook. Båndbredden er blitt utrolig viktig for oss – og vi bruker stadig mer datakapasitet.

Mobil og fast er i stor grad blitt to sider av samme sak – begge deler handler om tilgang til det samme: Høyhastighets internett. Vi ser at kundene har mange forskjellige behov, men felles er at de vil ha mer båndbredde for pengene. Og det skal de få. For oss i Lyse, som eier Norges best utbyggede fibernett, er mobil gjennom disse endringene kommet en del nærmere vår egen verdikjede. På vårt nett leverer vi gigabit-hastigheter både til bedrifter og private, og vi vil med Hello tilby mobil med store datapakker.

Nadir Nalbant, som er gründeren av Hello og fortsatt storaksjonær, sa til meg at det var «kombinasjonen av varemerket Altibox og alle de fornøyde kundene til Lyse og Altibox-partnerne» som gjorde at de ønsket seg oss som medeier. Takk for det, sier vi! Og da har vi som fiberaktør funnet en perfekt partner i mobilbransjen. Vi har 450.000 husstander som kjøper bredbåndstjenester fra Altibox. Det representerer omtrent 1,2 millioner individer som er brukere av våre tjenester. Sammen med Hello tar vi nå sikte på å vokse betraktelig på mobil.

Join the conversation! 2 Comments

  1. […] Når det gjelder gjennomsiktighet er det første eksempelet https://blogg.lyse.no/2016/08/22/godt-resultat-i-en-usikker-tid/ hvor det første de linker til i innlegget er halvårsrapporten. De opplyser også om nye satsinger som f.eks https://blogg.lyse.no/2016/06/17/fiber-mobil-sant/ […]

    Lik

    Svar
  2. Får dere til sms-kopi til epost så hopper jeg over til hello (gitt at prisene forblir like bra)! Det er en veldig praktisk tjeneste for offshorearbeidere som ikke får ha mobil med ut.

    Lik

    Svar

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Toril Nag

Konserndirektør Tele - ansvarlig for fiberutrulling og digitale tjenester i Lysekonsernet. Brenner for gode kundeopplevelser, teknologi, næringsutvikling og verdibasert ledelse.

Kategori

Konsernet, Teknologi, Telekom

Stikkord

, , , ,