I dag la statsrådene Jan Tore Sanner og Ketil Solvik-Olsen fram Stortingsmelding 27 – digital agenda for Norge. For en lidenskapelig engasjert infrastrukturorganisasjon som Lyse er det mye gledelig lesing i meldingen – ikke minst i EKOM-planen som er en del av meldingen.

Regjeringen har satt ambisiøse og konkrete mål for ekompolitikken framover, og bekrefter det vi i Lyse lenge har hevdet: Et hus uten skikkelig kraftig bredbånd blir snart ubeboelig. Eller i stortingsmeldings-språkdrakt: – Innen år 2020 skal 90% av husstandene ha tilbud om minst 100 Mbit/s basert på kommersiell utbygging i markedet.

Personlig finner jeg enda mer glede i setningen «Det skal være enkelt å bygge bredbåndsnett. Reglene for legging av bredbåndskabel langs kommunal og fylkeskommunal vei skal være mest mulig ensartet». Hurra! Intet mindre enn Hurra! Det kanskje største hinderet for kostnadsoptimal bredbåndsutbygging er herved adressert, til glede for alle de som venter på å få skikkelig kraftig bredbånd til sitt område.

Kunden i sentrum. Stortingsmeldingen er konkret på mange viktige områder. Den sier det skal være enkelt å være ekom-kunde. For eksempel fastslås det at kundene «skal ha tilgang til innhold og applikasjoner over internett etter eget ønske. Norge skal arbeide internasjonalt for å beholde internett åpent og ikke-diskriminerende.»  For den jevne forbruker virker kanskje dette åpenbart – men det er faktisk flere leverandører av bredbånd som ennå – i 2016 – krever at kundene skal kjøpe TV fra dem, for at de skal få kjøpe internett. Derfor viktig at meldingen er klar og tydelig.

Det kanskje aller mest interessante for oss som infrastruktureier, er likevel kanskje denne føringen: Det skal være lønnsomt å investere i ekom. Javisst. Det aller viktigste for å sikre gode kundetjenester og god konkurranse – er at det er lønnsomt å investere langsiktig i infrastruktur og tjenester. Vi gleder oss også over at samferdselsminister Ketil Solvik Olsen under framleggelsen av meldingen, bebudet en modernisering av reguleringen innen ekom sektoren. – Nye aktører i markedet, nye forretningsmodeller, nye teknologier og ikke minst nye brukervaner krever ny og oppdatert regulering, sa ministeren. Vi er helt enige med ham i det!  Forutsigbare og moderne rammebetingelser stimulerer til investeringsvilje. Den nye digitale agendaen er i så måte spot on.

Her kan du se ministerene Sanner og Solvik-Olsen presenterer den nye digitale agendaen: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/sanner-og-solvik-olsen-presenterer-regjeringens-digitale-agenda-fredag/id2483919/

Lyse var med og gav innspill til den digitale agendaen, både i direkte dialog og via IKT Norge. Mer her: http://www.digi.no/juss_og_samfunn/2015/03/17/nye-it-ideer-til-it-ministeren

Digital agenda for Norge: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/digital-agenda-for-norge–ikt-for-en-enklere-hverdag/id2484184/

EKOM planen: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ekomplan-bredband-og-mobilnett-er-like-viktig-som-vei-og-jernbane/id2484276/

IKT Norge deler vår begeistring for EKOM planen – men er bekymret over om resten av digital agenda er offensiv NOK. Les deres kommentar her: https://www.ikt-norge.no/2016/04/vi-kan-tape-digital-konkurransekraft/

 

 

 

Join the conversation! 1 Comment

  1. Hvordan er fremdriften her? Har denne stortingsmeldingen blitt godkjent? Finnes det et godt oversiktskart over ALL fiber i Norge? Hva skjedde med planene fra 90-tallet om fremføring av fiber ved tvinning av fiber rundt eksisterende luftkabler?

    Liker

    Svar

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Toril Nag

Konserndirektør Tele - ansvarlig for fiberutrulling og digitale tjenester i Lysekonsernet. Brenner for gode kundeopplevelser, teknologi, næringsutvikling og verdibasert ledelse.

Kategori

Konsernet, Teknologi