Lysekonsernet har offentliggjort resultatet for 2015. Og for første gang i historien kommer størstedelen av driftsinntektene fra et annet område enn Energi – med knapp margin.

Lyses forretningsområde Tele – altså fiber og Altibox-tjenester –  omsatte for 2,3 milliarder i fjor – og energiområdet for ca 2,2 milliarder. Men merk – størstedelen av bunnlinjen kommer fortsatt fra energi. Likevel – viktig er det, at bunnlinjen for de digitale tjenestene også begynner å bli hyggelig. Vi har gjennom årene investert flere milliarder i fiber – og årsresultatet fra Televirksomheten, på 362 millioner, er i tråd med forventningene.

Hovedingrediensene bak resultatet er god vekst i antall kunder, gode digitale tjenester, automatisering av interne prosesser, og aktiv bruk av digitale kanaler med direkte forbrukerkontakt.Gode resultater kommer ikke av seg selv. Bak resultatet står det flere hundre engasjerte og dyktige medarbeidere i Lysekonsernet. Og selv om det i noen grad faktisk er sant – at kultur (og digitalisering) spiser strategi til frokost – så er ikke strategi og langsiktighet å kimse av!

Langsiktighet ja! Det manglet ikke på advarsler da Lyses konsernstyre i 2001 godkjente pilotprosjekt for leveranse av fiberbredbånd til tre områder i Stavanger-regionen: Rosseland på Bryne, Skadberg på Sola og Hundvåg i Stavanger var områdene der den første fiberen ble levert. Den gangen var målet 28 000 kunder i 2017. Men det gikk ikke så lenge før resten av landet kom reisende til Rogaland for å se hvordan den digitale revolusjonen kunne gjennomføres til akseptabel kost. Altibox-partnerskapets spede begynnelse var i 2003 – med ivrige samarbeidspartnere i Dalane, Sandefjord, Haugesund og på Hadeland som pionerene.

I april/mai inngår vi leveranseavtale med fiberkunde nummer 450 000. Vi leverer digitale tjenester på eget og andres fibernett i hele Norge – fra Kristiansand i sør til Tromsø i Nord, og sågar i Danmark. Vi har 45 fiberpartnere i partnerskapet – og det kommer stadig flere til. I en tid med fallende kraftpriser, lav oljepris og et skrikende behov for digitalisering – er digital infrastruktur «the new black».

Det er viktig, da – å minne oss selv på de mange årene i motbakke. For å lære. De årene da alle analytikerene mente at det å ha flere ben å stå på for en virksomhet, bare var defokuserende og ineffektivt. Tja. Jeg er skeptisk til det. Det er naturligvis viktig å fokusere på å stadig bli bedre på det vi gjør. Altså effektivisering. Men det er mulig – og nødvendig – å også se på forbedringer som forløpere for innovasjon. Som infrastrukturselskap – som Lyse er – var det natulig å se på hvordan vi kunne utvikle og drifte infrastruktur effektivt. En åpenbar effektivisering av infrastrukturvirksomhet er å legge flere typer infrastruktur i samme grøft.

Forbedring, effektivisering, innovasjon. Tre sider av samme sak. Hvis vi ikke selv ser etter muligheter for stadig forbedring og fornyelse – stagnerer vi. Eller som Bill Clinton en gang sa: Det vi ønsker skal bli varig, må vi forandre!

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Toril Nag

Konserndirektør Tele - ansvarlig for fiberutrulling og digitale tjenester i Lysekonsernet. Brenner for gode kundeopplevelser, teknologi, næringsutvikling og verdibasert ledelse.

Kategori

Innovasjon, Konsernet, Teknologi, Telekom