Parkeringsplass.

Omstilling. Jeg tipper at når årets ord skal kåres, ligger dette ordet rimelig godt an.

Hva skal regionen gjøre mer enn olje, hvordan blir Norge 2.0, hva slags endringer vil oljepris, kraftpris og teknologiskift framskynde?

I tider med rask endring er det interessant å observere at noen snakker veldig mye om endringen, omstillingen vi «snart skal gjennom» – og noen handler. Og det er ikke nødvendigvis de samme. Min refleksjon etter en rekke events, prosjektgrupper, konferanser, idedugnader og liknende – både regionalt og nasjonalt – er at det er en betydelig forskjell mellom «the millennials» og resten. Jeg opplever at mange unge dyktige entreprenører, økonomer, ingeniører, designere og andre – har brettet opp ermene og er i full gang med å bygge virksomheter og drive endringer i etablerte virksomheter. Mens «the establishment» snakker, skriver, lager planer – som likner veldig på planene alle har sett før. Jeg er antakelig unødig pessimistisk i forhold til segmentet jeg selv aldersmessig tilhører. Eller ikke.

Uansett – disse unge, travle, energiske, positive industribyggerne jeg snakker med – de snakker ikke om endring. Endring fra hva? Deres karrierer har aldri vært etablert i en oljebransje der det første halvåret gikk med til opplæring i HMS. Deres fokus ved jobbstart var aldri hvorvidt de hadde ytelsespensjon og betalt lunch. De har aldri hatt cellekontor og engstet seg for om de i det hele tatt kunne jobbe i landskap. De har studert, lest, snakket med likesinnede over hele verden – selv om de har studert i Norge – og er opptatt av hva de kan lage, som noen vil kjøpe. De er fokuserte. Opptatt av hva brukere vil ha. Lytter vi nok til dem, når vi sitter på dyre konferanser med innkjøpte dyre foredragsholdere?

Person i salen under Nordic Edge.

På Nordic Edge-konferanse var det flere unge som markerte seg positivt.

Under Nordic Edge konferansen i Stavanger i år var det ikke så mange av de +500 i salen som tok ordet i plenum. Men en av dem som gjorde det var en ung mann – knapt ferdig med studiene, som tok ordet i debatten om smarte regioner. Han sa: «En gjeng unge gamere vet antakelig mer om å rigge en smart ‘connected’ region enn noen i salen her». Nervøs latter i salen. Men han har et viktig poeng. Og han representerte en «forskjellighet» mellom Nordic Edge og mange andre konferanser jeg har deltatt på i år – nemlig at det var flere unge til stede. Som utstillere, som engasjerte deltakere i mingling og debatt. Og innspillet fra den unge mannen i salen gjorde meg nysgjerrig. Vi har avtalt å ta en kaffe en av dagene. Kanskje det blir et nytt blogginnlegg her av det. Stay tuned…

Men altså. Ungdommen. Mark Zuckerberg var tenåring da han startet Facebook. Du tenker kanskje – ja HAN, ja – i USA går alt mye raskere uansett? Vel – da Ingvar Kamprad var 17 år startet han IKEA. 17 år. En 17 år gammel svensk gutt bygget en av verdens største møbelkjeder opp fra grunnen – og han var bare tenåring da han startet. Han er naturligvis blitt styrtrik på det. Men; ryktene sier at han fortsatt tar trikken som sitt hoved-transportmiddel. Han ha bygget en kultur. Veldig annerledes enn andre møbelbutikker var han, den gangen IKEA startet. Nå har flere kopiert det – men kompromissløs på kundefokusert kultur. Han SKULLE lage kul design til lav pris. Og med ungdommens «overmot» (jeg kaller det heller fokus) – så fikk han det til. Tror dere han ble ledd av underveis? Garantert. Men han klarte det. Og kulturen har han klart å bygge i takt med virksomheten.

Jeg leste nylig en artikkel om IKEAS nåværende styreleder, som under et foredrag for litt siden gav fire gode råd for å lykkes næringslivet. Da jeg leste dem dro jeg litt på smilebåndet – de virker jo åpenbare til det banale. Men – er det så åpenbart? Eller er de en nyttig påminnelse for flere av oss? Her er det han sa:

  1. Kom presis. Begynner møtet kl 09 – så vær der 09.
  2. Ring tilbake! Noe av det som frustrerer kunder, partnere og kolleger mest, er brutte løfter. At vi ikke ringer til den tiden vi lovet for eksempel. Skjedd deg noen gang? Bedre å ringe og si at du ikke har noe nytt, enn å bare la være å ringe til avtalt tid.
  3. Ikke lyv.
  4. Parker aldri på kundeparkeringen. For kunden kommer ALLTID først.

Det enkle er ofte det beste!

Join the conversation! 1 Comment

  1. […] 4. Ikke parker på kundeparkeringen! […]

    Lik

    Svar

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Toril Nag

Konserndirektør Tele - ansvarlig for fiberutrulling og digitale tjenester i Lysekonsernet. Brenner for gode kundeopplevelser, teknologi, næringsutvikling og verdibasert ledelse.

Kategori

Innovasjon, Konsernet