13. september 2015

Kidsa elsker Altibox

De unge er våre fremste ambassadører. De tar i bruk teknologi raskere, stiller større krav og skal leve lenger med valgene sine. Derfor er det slik at ingen brenner mer for «fiberhjem» enn ungdommen.

I forbindelse med et styremøte i Bergen Fiber fikk jeg forleden dag besøkt poden, som nettopp har startet studier ved universitetet i Bergen. Hans møte med studietilværelsen har vært beskrevet i superlativer. Alt har vært innertier: Mange kjente, mange nye bekjentskaper, spennende fag, hektisk sosial kalender, sentral hybel med kjekk romkamerat. Men på et særdeles livsnødvendig område har Bergen vært en dramatisk omstilling til det verre. Og nei, jeg tenker ikke på været (det har stort sett vært strålende sol også i Bergen nesten helt siden skolestart). Nei, det er KOMMUNIKASJON som har vært problemet. Digital sådan. For Bergen er ikke akkurat teppe-belagt med fibernett. For poden, som har vokst opp i et fiberhjem i Stavanger og er vant med ubegrenset kapasitet til ethvert behov, var overgangen en skikkelig kalddusj. Ikke bare måtte han klare seg med internett over det gamle kobbernettet. Han måtte også vente i en hel måned før han kunne få forbindelse, og det på tross av at det ikke måtte legges en eneste kabel. Frustrasjonen var til å ta og føle på. Selv om opphavet tilbød mobildata av bredeste sort var det ikke til noe særlig hjelp. Kapasiteten gikk unna som varmt hvetebrød, og poden klaget over at han hele tiden måtte tenke på at han ikke skulle bruke opp kvoten. For ikke å snakke om at ytelsen var ganske uforutsigbar – avhengig av hvor mange som var på nett samtidig.

Takk til gutt (15)
Poden er ganske representativ for den kundegruppen som tok varmest i mot fiberen den gangen vi i Lyse begynte å bygge. Fra første salgsmøte på Bryne i 2002, har vi hatt 100 prosent støtte av ungdommen. Takk til deg, du gutt på 15 år, som den gangen stoppet den litt skeptiske faren din nederst i trappa. Du fikk ham på bedre tanker og dere kom tilbake og signerte fiberkontrakt. Du er vel snart 30 år nå, og har sikkert gjort en strålende karriere. Vi tror faren din også er fornøyd, det er i hvert fall ingen på det feltet som har sagt opp avtalen med oss.

Det er kanskje ikke så rart at de unge er våre fremste ambassadører. De tar i bruk teknologi raskere, stiller større krav og skal leve lenger med valgene sine. Så derfor er det slik at ingen brenner mer for «fiberhjem» enn ungdommen. Der hvor far synes 35/35 Mbit/s er raskt nok, stønner ungdommen over hvorfor han ikke har oppgradert til 500/500 Mbit/s for lenge siden. Ungdommene er jo født inn i en internettverden, mens mange godt voksne fortsatt er imponert over at det i det hele tatt virker. Alle 420.000 husstandene som er kunde av Altibox har blitt besøkt av oss. Vi har ofte vært der flere ganger. Vi har vært i hagen og gravd grøfter, borret hull i kjellermuren og montert fiber helt inn i boligen. Etter såpass mye innsats så håper vi jo at ungdommen blir hørt, alt det arbeidet ble gjort for at kundene skulle kunne oppgradere kapasitet i «evigheten». Teknisk sett opp til type 10.000 Mbit/s, som er ganske kjapt i en privatbolig. Symmetrisk naturligvis. Like fort når du skal laste opp dine bilder i skyen eller din video opp på Youtube som når du laster ned film fra Netflix. Og med plass til mer. Mye mer. Faktum er at vi har lagt en voldsom overkapasitet til hver bolig fordi vi har lagt inn fiberen på best tenkelige måte. Eget fiberpar fra sentralen og helt inn i boligen. Ikke delt fiber, og ikke «fiberbasert teknologi». Bare ren fiber.

500/500 Mbit/s er akkurat passe i dag hvis du er under 20 år og har det travelt. Våre aller beste kunder, og de mest fornøyde, er de som bruker mest data. De som har flere tver, flere PVR-opptakere, en haug med nettbrett, smarttelefoner, bærbare pcer, smarthus, værstasjon på taket, webkamera i garasjen, alarm med video, 5 abonnement på VG+, 8 kontoer på Dropbox og et stort behov for å dele. Det er disse vi bygget fiber for, de var kanskje knapt født da fiberen ble lagt inn i boligen. Så de tar det kanskje for gitt i dag, og det er da bare hyggelig.

IMG_1190

Fremtiden er ubegrenset
I dag kan cirka 25 prosent av kundene våre oppgradere til såkalt gigabit-kapasitet, 1000/1000 Mbit/s. Løsningen som Google nå planlegger å rulle ut i en rekke byer i USA. Fordi de ser, som vi har sett i snart 15 år, at ethvert hjem og enhver bedrift i framtiden vil trenge ubegrenset kapasitet for digital kommunikasjon. Vi er for tiden i slutten av et stort oppgraderingsprogram som vil løfte alle kundene til gigibit – hvis de selv ønsker. I løpet av neste år kan absolutt alle Altibox-kunder i hele landet få gigabit-forbindelse. Den første kunden som fikk gigabit fra oss er en kunde av Altibox-partner Viken Fiber i Drammen. Allerede i 2008 ble han koblet opp med denne hastigheten. Mange sa på den tiden at denne kapasiteten var det få eller ingen som kom til å kunne nyttiggjøre seg. På samme måte som mange mente da vi lanserte 4 Mbit/s i 2002. Dette var alt for mye for en vanlig husstand. Det ble skrevet rapporter som mente å dokumentere dette – det var simpelthen ikke bruk for kapasitet. Men alle som har barn vet at en ting driver båndbreddebruken framover med stor kraft: Vi er «på» hele tiden. Mobilen er limt fast til hånda, vi ser film på nettbrett eller mobil mens vi ser på tv og er på Youtube og Facebook. Det første vi spør om etter å ha sagt hei i hotellresepsjonen er hva wifi-passordet er. Og har du prøvd å få med ungdom på et feriested uten nett, får du raskt til svar at det er å regne som skikkelig «dølt». Vi deler. Mer og mer. Og ser mer og mer video.

Neste år kan altså alle Altibox-husstander få gigabit-tilknytning. Trenger de det? Vil de ha det? Og hva skal de bruke det til? Tja, spør ungdommen!

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Toril Nag

Konserndirektør Tele - ansvarlig for fiberutrulling og digitale tjenester i Lysekonsernet. Brenner for gode kundeopplevelser, teknologi, næringsutvikling og verdibasert ledelse.

Kategori

Teknologi, Telekom