10. august 2015

Back to work

Kjenner du det? Et litt kjølig drag, en litt friskere vind, en litt klarere luft? En uimotståelig trang til å rydde i skap og garderobe? Et akutt behov for større fysiske og psykiske utfordringer? Det er snart høst, og tid for nye sprell.

Det skrives i disse dager mye om «post-ferie-syndromet». Medical News Today hevdet i en artikkel forleden at så mange som én av tre ble rammet av fysiske og psykiske symptomer som trøtthet, manglende appetitt, konsentrasjonsvansker og en grunnleggende tomhetsfølelse. Personlig har jeg aldri kjent meg igjen i disse. Sensommeren/høsten er deilig, og starten på den, august, er min favorittmåned. Som god nerd børster jeg ivrig støv av ambisjoner og bøker og ser fram til struktur og prosjektoppstarter og ideer og mylder – og ikke minst å se gode kolleger igjen etter sommerferien.

Som alle begynnelser – og høsten har alltid et litt «nå begynner det» preg – har jeg også nå dvelt litt ved tre ting i det siste:

  1. Hva er det viktigste av det viktige? Det er fort gjort, når man starter opp etter ferien, å kaste seg ukritisk over haugen med burde’r og skulle’r etter sommeren. Men nå har vi jo hatt en del tid til refleksjon – så bruk «oppstartfølelsen» på det som er det aller viktigste. Det som vil avgjøre om du er fornøyd med høsten eller ikke, når du står der foran juleferien og ser deg tilbake. Det som kan gjøre at du virkelig tar et steg framover, enten det er en viktig oppgave hele teamet står overfor og der du er en kanskje liten men viktig del – eller en oppgave der du sitter med tømmene. Ta tak i den. Prioriter den. Bruk energien på den!
  2. Back to basics! Gjennom årene har jeg hatt en del gode vaner på jobb, som dessverre har hatt en tendens til å skli ut når det blir for hektisk. De fleste har noen slike – ting som er din «måte», som «funker for deg» og som du egentlig liker å følge. Men kanskje du som meg likevel har latt det skli ut? Det kan være å starte mandagene ekstra tidlig på jobb, å ha flere uformelle samtaler med kolleger i teamet, å ta flere jevnlige samtaler med gode kunder, eller noe helt annet. For min del er det to vaner jeg har latt skli skikkelig ut i vår: Det ene er at jeg alltid liker å ha helt tom innboks før jeg gir meg for dagen, og det andre er – lister! Yes – så gammeldags og så enkelt. Men – it works for me. Eller rettere sagt – it WORKED for meg. Så – nå er det høst og jeg går på med krum hals- listene er allerede startet på…
  3. Easy does it! Ikke start opp alt for heseblesende. På samme måte som vi anbefales å starte litt rolig når vi begynner å trene til maraton – så er det en ide å ikke kjøre første uken stappfull av møter og kick-offs. Gi hodet – og de gode ambisjonene – rom til å venne seg til at nå er kjøret i gang igjen. Ha kontroll på tempoet nå i starten mens du kan – det blir snart nok full gass!

Heldigvis er det ikke bare «post-ferie syndrom» det skrives om i media nå i jobbstart-tiden. Audun Farbrot, som er forskningsformidler ved Handelshøyskolen BI har, gode råd for deg som syns det er litt tungt å komme i gang – ja, til oss alle. Gjør mer av det du syns er gøy på jobb, er hans klare råd. Og bedre råd enn det er det vel ikke mulig å få! Artikkelen finner du her.

Nyt oppstarten!

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Toril Nag

Konserndirektør Tele - ansvarlig for fiberutrulling og digitale tjenester i Lysekonsernet. Brenner for gode kundeopplevelser, teknologi, næringsutvikling og verdibasert ledelse.

Kategori

Konsernet