Tesla Model S.

Tesla S var viktig for å gjøre elbiler til ekte biler. Nå vil Elon Musk lage en ny omvelting. Tanken er minst like stor, og igjen er det batteriet som utgjør tanken.

Elbilen har fått gjennomslag på norske veier. Mye av forklaringen ligger i gunstige betingelser for elektriske biler. Én bil har likevel kjørt fremst i kortesjen: Tesla S har blitt kongen i kollektivfeltet, selve kronsymbolet på elbilens inntog, annerledes enn alle elbiler forut; raskere, smekrere og med lengre rekkevidde.

For kort tid siden lanserte Elon Musk sitt nye batteri. Om et halvt år kommer det i ulike størrelser til tre typer av kunder. En av batteritypene er for hjemmemarkedet, og skal kunne henge på husveggen eller stå i kjelleren.

Batterier gir gode svar på spørsmålene: Hvordan kan vi bruke solenergi når solen ikke alltid skinner? Hvordan kan vi bruke vindenergi når det ikke alltid blåser? Batteriet har derfor vært ventet på. Om det blir Mr. Musk sitt batteri eller noen andre som vinner markedet, så er batteriet en del av løsningen for mer fornybar energi i verden.

I Tyskland var det tidligere under 500 produsenter av energi. På samme måte som vi har hatt gode vilkår for elbiler har Tyskland hatt gode vilkår for å montere solceller på taket. Over 1,5 millioner tyske husstander har nå solceller. I enkelte perioder får Tyskland nå hele sitt energibehov dekket av fornybar energi i form av sol og vind. Utfordringen er selvsagt at det er på kvelden, når solen har gått ned, at folk trenger mest strøm. Ved å kunne lagre strøm på batteri om dagen, og bruke den igjen om kvelden, er avhengigheten av andre fossile brensler straks mindre. Miljøgevinsten blir dermed større.

Her er det også en økonomisk fordel. Når strømprisen om en tid begynner å variere gjennom døgnet vil de som har et batteri kunne spare strøm til periodene hvor strømmen er dyrere, samtidig som de slipper å selge solstrømmen som er til overs for en lav pris tidligere på dagen.

I Norge har vi mer regn enn sol. Det gjør at vi alt er selvforsynt med fornybar energi. Vannet lagres i store magasiner. Vannmagasinene gjør at vi kan lage nok fornybar energi til når vi trenger den, til kalde vinterdager, med minusgrader og skiføre. På den måten er vannmagasinene som store grønne batterier.

I Norge er det dermed ikke like åpenbart at hjemmebatterier vil være en god investering. Solceller på taket gir heller ikke umiddelbart den samme miljøgevinsten. Det er ikke fossil- eller atomenergi å erstatte på samme måte som i mange andre land.

Selv om forskjellene er store og vi er selvforsynt med fornybar energi, tror jeg at flere og flere kommer til å bli hjemmeprodusenter av strøm også i Norge. Vi har ikke like mange soltimer som andre sørlige land, men jeg tror likevel at mange ikke vil la seg stoppe av regn og mørke skyer. Den massive utbyggingen har gjort at prisene på solceller har gått betydelig ned. Til 3000 dollar pluss monteringskostnad har de første batteriene en pris som gjør at det ikke umiddelbart vil være så lønnsomt å installere. Men dette vil endre seg, batteriene vil bli både bedre og billigere. Det er dermed bare et tidsspørsmål før flere og flere batterier tanker fornybar energi fra taket, også i Norge.

***

Bloggpost om regnestykker om Teslas batterier hos Energi og Klima.

Join the conversation! 1 Comment

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Herbjørn Tjeltveit

Kommunikasjonsdirektør i Lyse

Kategori

Energi, Innovasjon, Miljø

Stikkord

, , , , , ,