Lysefjorden og Lysebotn i solskinn.

Lyse-konsernet har fått nytt navn. Konsernet er mer enn bare energi. Derfor er det nye navnet Lyse AS.

Var strøm et produkt som folk ville kjøpe? Det var man slett ikke sikker på for hundre år siden. Likevel var det noen djerve menn som satset på det som snart skulle bli Sandnes og Stavanger Elektrisitetsverk.

Etter krigen var kraftmangelen stor, strømrasjoneringen var et hinder for vekst i næringslivet og for nye apparater i husholdningene. Et nytt kraftverk måtte bygges. Valget falt på Lysebotn. Oppgaven var for stor til at ett av de kommunale selskapene kunne gjøre den alene. Lyse Kraft ble løsningen, et interkommunalt kraftselskap etablert under parolen «Ingen skal fryse med kraft ifrå Lyse».

I 1998 fusjonerte elektrisitetsverkene og Lyse Kraft i «Jæryda» og 16 kommuner ble med videre. Navnespørsmålet ble utsatt til selskapet var i gang. Navnet Lyse Energi var det naturlige valget, kunne konsernsjef Eimund Nygaard fastslå etterpå. Lyse ble valgt fordi det pekte både bakover og framover. Bakover til tradisjonene og framover mot videre satsing i inn- og utland, het det den gang.

Et av målene for det nye konsernet var å skape flere forretningsområder. Gass var nevnt spesielt i strategidokumentet. Gassledning fra Kårstø ble lagt få år senere. Siden ble det bygget naturgassnett over Nord-Jæren og reist anlegg for å lage flytende naturgass (LNG) i Risavika.

Med lysets hastighet

For å drive kraftverket i Lysebotn mer effektiv ble det tatt i bruk fiberkabler. Fiberkablene overfører data med lysets hastighet. Dette ble kimen til et tilbud om å levere fibertjenester i bedriftsmarkedet. Selskapet ElTele Rogaland ble solgt i 2000 og konsernet satt igjen med en fortjeneste på 400 millioner kroner.

Men hva med privatkundene? Var fiberbredbånd et produkt folk ville kjøpe? Lyse begynte å banke på dører. Nei, fiberbredbånd vil vi ikke ha, var svaret. Hva om vi også leverer telefon over den samme kabelen da? Svaret var fortsatt nei. Om du også kan få tv-signaler over fiberkabelen? Jo, da kan vi snakke. Dørene gikk opp. Snart gikk mange dører opp. Målet var 28 000 kunder i 2017. Slik gikk det ikke. Internett, tv og telefoni over «lysrask» fiberkabel traff en digital bølge. Snart ville andre selskaper være med. Over hele landet startet gravmaskinene. 400 000 kunder har så langt signert kontakt for å få Altibox.

Lyse Energi har gått fra å være et regionalt kraftselskap til å bli et nasjonalt konsern som også banker på internasjonale dører. Inntektene fra telekommunikasjon er omtrent like store som inntektene for vannkraft. Resultatene viser samme tendens. Lyse er mer enn bare energi. Samtidig møtes strømkabler og fiberkabler i nye muligheter;  smart teknologi brukes for å lage bærekraftige boliger med gode livsvilkår.

Tiden var derfor komme for å ta bort energi fra det offisielle konsernnavnet. Nytt navn ble vedtatt av generalforsamlingen 30. april; fra Lyse Energi AS til Lyse AS. Datterselskapet Lyse AS, som har ansvar for kundekontakt og fakturering, endret samtidig navn til Lyse Dialog AS.

Navnet Lyse kommer fra Lysefjorden og spiller på de lyse fjellene langs fjorden. Innerst i fjorden ligger fortsatt hjertet i konsernet; Lysebotn kraftverk, det største heleide kraftverket. Arbeidet er nå i gang med å bygge et nytt kraftverk som skal erstatte det gamle. Det er en fornybar kraftkilde, og vil gi 15 prosent mer energi enn det gamle. Kraft er fortsatt viktig for konsernet, men likevel er det godt å vite at vi har flere bein å stå på.

 

(Foto: Egon Gade)

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Herbjørn Tjeltveit

Kommunikasjonsdirektør i Lyse

Kategori

Konsernet

Stikkord

, , ,