Toril Nag som smiler mot kamera.

Innovasjon er et ord som brukes så ofte for tiden at det nesten mister sin mening. Mange har definert det, men den beste definisjonen er kanskje denne: Fresh thinking that creates value!

Jeg deltok forleden i en diskusjon om hva som kjennetegner en innovasjonskultur – og diskuterte det også i etterkant med et par gode Lyse-kolleger. Innovasjon er en forutsetning for endring, for vekst, og for overlevelse. Virksomheter som skal lykkes over tid må drive innovasjon hele tiden – både de små forbedringene (inkrementell innovasjon) og de store endringene som forandrer måten vi driver virksomhet. Det er mange som kan sette i gang en innovativ prosess – egne ansatte, kunder, partnere, leverandører og andre aktører. Marked og konkurransebildet forandrer seg hele tiden og kan og bør drive innovasjon. Men for at innovasjon skal bli en del av kulturen og ikke bare noe vi tar fram i festtalene må det innarbeides i hele virksomheten.

Dette er hva jeg mener er kjennetegn på en god innovasjonskultur:

  1. Innovative medarbeidere med gode ideer – og passion!

De gode ideene kommer fra flinke folk og gode team. De lyse hodene. Å tiltrekke, utvikle og beholde rett kompetanse er en forutsetning for god og lønnsom innovasjon. Og flinke folk tiltrekker flere flinke folk, som holder seg oppdatert på hva andre flinke folk driver med. Og som har nye gode ideer. Men – å HA de gode ideene er bare starten. Som Dagfinn Wåge i Innovasjon hos oss påpekete: det som trengs er innovative medarbeidere med indre drive/sterk motivasjon. Gode ideer er langt fra nok. Det er det å ta disse videre som er innovasjonsjobben, ikke bare det å komme med dem.

  1. Kultur for endring

Jeg tror dette med å skape driv for å ta de nye ideene ut i livet, starter med å skape forståelse for at endring er nødvendig – hele tiden. Særlig i medgang, hvis virksomheten går bra, er dette krevende. Det handler som leder om å skape en kultur for en paranoia. Ikke hvile på laurbærene, men kontinuerlig se etter både små og store forandringer og forbedringer. Og ettersom det å foreslå endring av det etablerte, ofte møter en del motstand, må vi etablere en kultur der det  skapes rom for endringer. En kultur der det ikke er aksept for å feile eller ikke er vilje til å ta risiko,  vil neppe bringe nyskapende ideer ut i markedet!

  1. En tydelig retning

Mange kan komme på gode ideer. Men å prioritere, fokusere, og stå løpet ut i den retningen virksomheten skal –  å våge å tro på vår egen unikhet, fokusere hardt på det vi kan bli best i verden på – er nødvendig.

  1. Big Data

Hva? Big Data? Hva har det med kultur å gjøre? Vel – Big Data er noe langt mer enn et “buzzword” – for: innovasjon handler ikke bare om at noen kommer på en ny, stor idé eller at ny teknologi kommer på banen. Like  ofte handler det nemlig om enklere ting – for eksempel at en teknologi som gradvis faller i pris og plutselig er billig nok til å skape en stor endring – som kan gi innovasjon i måten brukere oppfører seg. Altså at folks adferd endrer seg og dermed påvirker hvilke produkter og tjenester som er relevante.

Virksomheter som hele tiden har fingeren på pulsen til kundene,  vil ha en førsteklasses kilde til gode ideer – og vil fange opp endringer mye tidligere enn de andre. Og det er her Big Data og god analyse av disse, kommer inn.

Poenget med Big Data og innovasjon er at tiden da “hvem som helst” kunne lytte til kundene og komme opp med gode ideer, er på hell. Tilgang til, eierskap til og bruk av store, aggregerte mengder kundedata – og god analyse av disse – er et gigantisk konkurransefortrinn som selvforsterkende trekker den beste innovasjonen mot de som har tilgang på denne typen data og kan anvende den godt.

Hva mener DU kjennetegner en innovasjonskultur?

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Toril Nag

Konserndirektør Tele - ansvarlig for fiberutrulling og digitale tjenester i Lysekonsernet. Brenner for gode kundeopplevelser, teknologi, næringsutvikling og verdibasert ledelse.

Kategori

Innovasjon

Stikkord

, ,