En Mac og en iPad.

«Vi må dessverre se oss slått av den digitale verden. Vi har nå besluttet å legge ned butikken. Vi begynner i dag med opphørssalg, alt skal ut.»

Dette var det budskapet som ble publisert på hjemmesidene til Stavangers daværende største videoutleie, Videoverden, en dag i april i fjor. Både den og søstervirksomheten Videoverden Sandnes hadde stengt dørene.

Og det er ikke bare videoutleiebutikkene som sliter. DVD- og Blu Ray-salget har falt med 68 prosent siden 2009, ifølge tall fra Film & Kino. I løpet av fjoråret alene falt salget med hele 30 prosent.

Imidlertid har ikke kundenes lyst til å se film avtatt – nye måter å selge eller leie ut  film har stimulert kjøpelysten og valgmuligheten til Ola og Kari Nordmann. Kanskje ser vi faktisk mer film og tv-serier enn noen gang? En av det mest utleide filmene hos Altibox i 2014 var filmen «Hundreåringen som klatret ut av  vinduet og forsvant». I godt selskap med titler som «Frozen» og «Børning» var medvirkende til at Altibox satte ny rekord for utleie av digital film – såkalt Video On Demand. Hele 2,1 millioner ganger leide våre kunder film over fiber i 2014.

Gjennomsnittsforbruket opp 100 prosent

Tallene er ikke særlig overraskende. Ifølge analysebyrået Deloitte strømmet 43 prosent av nordmenn film i 2014. Det merket vi i Lyse godt. Fra august 2013 til august 2014 gikk trafikken i Altibox-nettet opp med over 120 prosent. Gjennomsnittsforbruket per kunde gikk opp med 100 prosent. Over 50 prosent av trafikkveksten de 12 siste månedene skyldes den amerikanske strømmetjenesten Netflix alene. Mens IP-video utgjorde 66 prosent av den totale nettverkstrafikken globalt i 2013, spår Cisco at dette vil øke til hele 79 prosent i 2018. De tror også at vi innen tre år kommer til å leie dobbelt så mange filmer digitalt enn hva vi gjør per i dag. Tiden der man måtte gå til videosjappa og leie fysisk film er altså forbi.

Digitalt tar over

Netflix startet sin virksomhet i 1997 med å selge og leie ut video som de sendte fysisk i posten til folk (can you believe it!). Da selskapet så at digitale løsninger begynte å bli enkle og trygge, satset de for fullt på strømmetjeneste. For – folk ønsker faktisk å betale for innholdet de bruker, og der hvor det finnes gode og lovlige betalingsmåter for innhold, bruker de fleste kunder disse framfor ulovlig strømming. Netflix skjønte dette, og fikk med seg innholdseiere. Mange gamle filmer fikk nytt liv, og folk leier mer og mer film.

For kundene betyr det at en ny og enklere tidsalder for lengst er i gang. For filmbransjen betyr det at de blir nødt til å tilpasse seg til en helt ny hverdag. Innen fem nye år vil nemlig ikke dvd-er være en relevant inntektskilde i det hele tatt for filmer på det norske markedet, uttalte Erik Zmuda i Film & Kino til DN nylig. Det er en utvikling bransjen kanskje ikke har sett ville komme så raskt.

For bredbåndsleverandørene betyr skiftet fra fysiske formater til digitale distribusjonsformer at det investeres stort for å bygge infrastruktur robust nok til å takle trafikkveksten. For oss som tradisjonell tv-operatør og filmleverandør betyr det også at vi må utvikle tjenester som stimulerer til at skiftet kan skje raskt og smidig.

Eie og leie

Altibox har tett og direkte dialog med filmselskaper i både Hollywood og Norden. Gjennom dette samarbeidet kan vi gå i bresjen for helt nye måter å tilby film på. For eksempel ble det før jul mulig for kundene våre å leie filmer via vår TV Overalt-tjeneste og se dem hvor som helst med mobildata- eller trådløsdekning i Norge. I løpet av 2015 lanserer vi kjøp av digital film. Det er en tjeneste som gir kundene mulighet til å eie og lagre filmer uten å måtte ha dem fysisk på plast-skiver. Etter kundene har kjøpt filmen kan de laste den ned og ha den tilgjengelig når og hvor de måtte ønske.

De eneste som burde beklage bortfallet av fysiske videobutikker er kanskje Freia og Maarud. For når vi leier eller kjøper filmen digitalt, med et tastetrykk – slipper vi å dra til videobutikken og fristes til å ta med en godtepose hjem til filmen. Bra for folkehelsa, altså!

Mulighet eller trussel?

For filmbransjen verden over bør den enkle tilgangen til å leie og kjøpe innhold, og det økte mediekonsumet det fører til, være gode nyheter. Men hvorvidt en endring er en trussel eller en mulighet, avhenger jo av øyet som ser. Vi lar oss i disse dager både overraske og provosere av at sentrale aktører i norsk filmbransje – en bransje som står for forsvinnende liten del av kundenes bredbåndsbruk for øvrig – velger å møte endringer med å foreslå at andre deler av verdikjeden – nemlig bredbåndsutbyggerne – bør sponse dem.

Å innføre særavgift på bredbånd til støtte for norsk filmbransje, eller å lovfeste at vår bransje må investere i norske filmproduksjoner, er selvsagt ikke en god løsning. Avgift på bredbånd vil gjøre bredbåndstilbudet dyrere for kundene og vil forsinke nødvendige nyinvesteringer i bredbåndsnettet. Dette er alvorlig. Et sterkt og godt utbygd bredbåndsnett er en forutsetning for vekst og utvikling for øvrig næringsliv og offentlig sektor. Verdien av et godt utbygd nett til en rimelig pris for befolkningen er så viktig at dersom politikerne vil øke støtten til filmindustrien bør det gjøres på andre måter.

Det er mange som kunne tenke seg å ha en egen skattetype hvor inntekten automatisk ble øremerket sitt formål, særlig hvis avgiften legges på en annen næring og andre kunder enn sine egne. Vi forventer at filmindustrien revurderer og at politikerne holder fast på prinsippene.

For øvrig kan både filmbransjen og kundene glede seg over mer og bedre filmtilbud.  Hundreåringen klatret kanskje ut av butikkvinduet, men ble ikke borte. Han kom tilbake til stua sprekere enn noen gang.

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Toril Nag

Konserndirektør Tele - ansvarlig for fiberutrulling og digitale tjenester i Lysekonsernet. Brenner for gode kundeopplevelser, teknologi, næringsutvikling og verdibasert ledelse.

Kategori

Konsernet, Teknologi, Telekom

Stikkord

, , ,