En person som holder opp en iPhone og ser verden gjennom kamera.
7. januar 2015

Godt nytt tekno-år!

Det skjedde mye spennende på teknologifronten i 2014. Men hva sier spåkulen om teknoåret 2015? 

Flere medier har spurt om hvilke trender som vil prege året vi nettopp er gått inn i. Det å spå fremtiden er naturligvis en svært krevende øvelse, men når man har flinke kolleger i både Altibox og Lyse å diskutere med blir det straks litt mer overkommelig. Her er det vi tror året vil bringe.

Hvilke tre teknotrender vil prege 2015?
– Den lille skjermen blir størst med smartmobiler og nettbrett som styrer stadig mer fra smarte hus til helse. Tingenes internett vokser i styrke, 3D printere dukker opp hjemme og robotene inntar stadig flere områder i hverdagen.

Nye stjerner på teknohimmelen (produkter/tjenester/personer)?
– Alibaba blir det nye Amazon, asiatiske aktører blir merkenavn som Huawei med sin Honor-satsing, og Windows 10 redder Microsoft fra Windows 8 fiaskoen.

Sosiale medier – hva skjer?
Ytterligere forsterking av det vi ser i 2014: Du blir knallhardt straffet med lav rekkevidde for innhold, med mindre du har relevans og innhold som brukerne finner nyttig/interessant. Sosiale medier blir ikke lenger en hype, men en naturlig del av økosystemet og av de kanaler virksomheter bruker for å kommunisere med sine kunder. Facebook forblir kjempen og tar ytterligere posisjoner, Twitter fortsetter nedgangen og Google+ blir lagt ned. Personvern blir et diskusjonstema.

Norske aktører å se opp for i 2015?
– Elliptic Labs, og deres ultralydstyring av mobilen kan bli det største på smarttelefonsiden i 2015.

Apple Watch – suksess eller fiasko?
Apple Watch blir en stor suksess! Bare fanklubben vil sikre et salg på noen titalls millioner. Pluss på noen titalls millioner som er nysgjerrige og til slutt noen tusen som faktisk trenger den.

Uavhengig om Øyvind, Øystein, Kjell Arild og jeg får rett i spådommene våre, vil det utvilsomt skje mye spennende på teknofronten. Akkurat nå er for eksempel gode Lyse-kolleger på gigant-elektronikkmessen CES i Las Vegas, der vi for aller første gang stiller ut produktet Video for alle (VFA). Året rakk ikke å bli mange timene gammelt før Altibox kunne feire at vi fikk en ny fiberkunde hvert 12. minutt – altså 44 750 nye kunder i fjor. 2,1 millioner filmer ble leid ut digitalt av kunder i hele landet. Aller mest gleder vi oss over at fem liv ble reddet grunnet Noralarms direktevarsling til brannvesenet.

Vi er godt rigget for de teknologiske endringene vi skal inn i. I 2015 skal vi for alvor begynne å levere volumer av smarte hjem og velferdsteknologi-løsninger. Smarte målere skal rulles ut, og en kvart milliard (!) sensorer skal plasseres ut Smartly-hjem i løpet av året. Da er det godt å vite at vi er blitt et konsern som har betydelig erfaring i å lansere, drifte og utvikle digitale løsninger i stort volum.

Jeg gleder meg uansett til alt teknoåret 2015 har å bringe.

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Toril Nag

Konserndirektør Tele - ansvarlig for fiberutrulling og digitale tjenester i Lysekonsernet. Brenner for gode kundeopplevelser, teknologi, næringsutvikling og verdibasert ledelse.

Kategori

Innovasjon, Konsernet, Teknologi, Telekom

Stikkord

, , , , , ,