En gretten bulldog.

Norge er en av de land som publiserer mest forskningsresultater pr kapita. Men vi ligger på bunn eller langt nede på innovasjonsmålinger, og har få grundere.

En kartlegging viser at nordmenn flest ikke føler at de har kunnskapen som skal til for å starte egen virksomhet. OECD-rapporten «Skills Strategy Action Report Norway» peker på hvor viktig gründere og entreprenørskap er for å skape innovasjon og økonomisk utvikling.

Også i EU er det bekymring for Europas evne til å legge til rette for gründere. På bloggen til EUs digitaliseringsdronning, Neelie Kroes, publiseres det stadig innlegg om virkemidler og aktiviteter som EU jobber med for å stimulere til nye teknologibedrifter. Resultatene har så langt ikke vært overveldende, i følge Kroes. Men noen gode eksempler er det, og et av de mest interessante er Ungarn.

Hva forbinder du med Ungarn? Selv om gulasj er godt er det langt mer ved dette landet enn bare suppe. Ved nærmere øyesyn er det faktisk en rekke internasjonale suksessfulle virksomheter som har sitt utspring i nettopp Ungarn. Den nye optimismen i landet skyldes en oppblomstrende teknologiindustri, anført av en håndfull vellykkede start-ups: LogMeIn, USTREAM, NNG og Prezi. Sistnevnte er en skybasert presentasjons-programvare som har over 45 millioner brukere i hele verden. Og ikke minst, Ungarn snappet CERNs nye datasenter rett foran øynene på Green Mountain på Rennesøy. Det ble gjort med god hjelp av landets myndigheter.

Ungarn har ikke hatt noen spydspisser eller rollemodeller som kunne drive eller bidra til knoppskyting og næringsutvikling i landet. Sverige har IKEA, Estland har SKYPE, Spania har Zara. Ungarn hadde ingen slike. I følge Prezi’s gründer og daglig leder var mangel på mot, en av forklaringene. Prezis produkt er i direkte konkurranse med Microsoft, Google og Apple. Virksomheten ble etablert i 2008, da finanskrisen i Europa var på sitt verste. Mange lo av selskapet og av timingen. Men likevel – noen gikk mot strømmen og bygget opp virksomheten.

Hvorfor lyktes de? Hardt arbeid, selvsagt. Et annet råd fra Prezi sjefen er: Planlegg for ekspansjon internasjonalt, allerede fra starten! EU er et relativt lite marked. Hvis produktene dine kan forbedre folks liv, hvorfor la geografi begrense dem?

Det trengs ikke en OECD-rapport for å se at vi mangler entreprenører. Vi er et land der svært mange forutsetninger for vellykkede start-ups er til stede – det er bedre tilgang på kapital enn mange andre land i Europa, vi har noen fyrtårnsbedrifter som har lyktes med internasjonal satsning, for eksempel Tandberg – og ikke minst Telenor, som av Fortune Magazine ble rangert som nummer tre på listen over «most admirable telco companies». Hvorfor finnes det ikke flere slike norske eksempler? Hvorfor har vi ingen norsk Google?

Mange ledere i vellykkede start-ups snakker om viktigheten av mot. Guts, rett og slett. En «klart vi fikser det»-holdning. Kultur, altså. Det kan irritere trauste nordmenn, men amerikanernes «can do»- kultur generer mer vellykkede virksomheter enn vår innbarkede nøkternhet og kynisme. Optimisme er selvsagt ingen garanti for suksess, men innstillingen er en nødvendig forutsetning for å være modig nok til å ta første skritt.

Tilbake igjen til eksemplet Ungarn: De har etablert «Bridge Budapest» som er en ikke-offentlig organisasjon som Ungarns vellykkede start-ups drifter for å bygge nasjonalidentitet og stolthet av kunnskap og resultatene den gir. I et land med ti millioner innbyggere har de jobbet med media for å spre mer enn fem millioner historier om modige folk som tar sjanser- og som lykkes. Et initiativ har vært å sponse et TV-show som heter «Min første million», og å etablere et stipend som gir unge en anledning til å jobbe i globalt vellykkede start-ups.

Dersom vi i Norge ønsker oss en nasjon med rollemodell-selskaper, gunstige økonomiske rammevilkår og en optimistisk, modig kultur er det på tide at vi begynner å bygge akkurat det.

Norge og EU ligger bak USA og Asia hva gjelder globale IT-virksomheter med suksess. Men må det være en sannhet hogd i stein? Da Innovasjon Norges nye leder, Anita Krohn Traaseth, noen uker før sin oppstart oppmuntret næringslivet til å gi innspill til hva som kunne bedre innovasjonens kår i Norge, fikk hun og virksomheten mange innspill. Som næringslivsaktør med høy fokus på innovasjon internt i konsernet, ser vi flere ting som kunne fremme norske virksomheters fokus på både entreprenørskap og ”intraprenørskap” – entreprenørskap i etablerte virksomheter. Bedriftenes egen fokus og vilje/mot er vesentlig selvsagt. Men også virkemiddelapparatet i Norge kan gjøre ting spesifikt for å dytte norske bedrifter til å tenke mer nyskaping.

For eksempel tror vi at vi kunne ha glede av å se til EU når det gjelder fordelingen av midler mellom næringsliv og akademia. Norge er en av de land som publiserer mest forskningsresultater pr kapita. Men vi ligger på bunn eller langt nede på innovasjonsmålinger. Vi tror hovedårsaken til dette, skyldes en skjev fordeling mellom akademia og næringslivet når det gjelder støtte til innovasjonsprosjekter, og hvor næringslivet er taperen. Sørg for at næringslivet får samme økonomiske rammevilkår i det norske virkemiddelapparatet som europeiske bedrifter får f eks i EU-programmet Horizon2020, så skal du se at det blir fart i innovasjon i norsk næringsliv, og at vi klatrer oppover internasjonale kåringer.

Oljen har gitt oss et utgangspunkt med kapital og kompetanse. Kombinerer vi det med vilje til å satse og tro på sannsynligheten for å lykkes, og får akademia og næringsliv til å trekke i samme retning, kan vi skape produkter og virksomheter i verdensklasse. Virksomheter som ikke bare kan skinne i EU-sammenheng, men også globalt.

(Skrevet av Toril Nag og Eirik Gundegjerde, forkortet versjon på trykk i Finansavisen mandag 6/10)

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Toril Nag

Konserndirektør Tele - ansvarlig for fiberutrulling og digitale tjenester i Lysekonsernet. Brenner for gode kundeopplevelser, teknologi, næringsutvikling og verdibasert ledelse.

Kategori

Innovasjon, Konsernet

Stikkord

, , ,