En Mac og en iPad på en pult.

Under OL tok svenskene gull rett foran nesa på oss, i grener der Norge var favoritter. Det samme kan nå skje innen fiberutbygging. Svenskene ligger nemlig godt an til å nå målet om 100 mbit/s høyhastighetsnett til 90 prosent av befolkningen innen 2020.


Det opplyste den svenske IT-ministeren Anna-Karin Hatt under en europeisk  bredsbåndskonferanse i Stockholm. At svenskenes fibermål nå er innen rekkevidde, er ingen tilfeldighet. De siste årene har den svenske regjeringen nemlig bevilget til sammen 250 millioner euro til utbygging av fibernett i grisgrendte strøk. Fremdeles gjenstår to millioner boliger og bedrifter, deriblant 390 000 husstander som ikke har noe internett-tilbud i det hele tatt per i dag. I kombinasjon med god konkurranse i markedet har satsingen likevel resultert i at 2,7 millioner svenske hjem nå har tilbud om fiberaksess. 58 prosent har tilgang til 100 mbit/s, ifølge tall fra FTTH Council.

Hvordan ser så forholdene ut i den norske fiberløypa? I høst fikk vi endelig fastsatt konkrete mål fra regjeringen om 100 mbit/s til alle innen 2020. Et fornuftig mål som vil gi oss et godt grunnlag for digital verdiskapning, og et viktig signal om at høykapasitets bredbåndsnett er en kritisk  infrastrukturinvestering for Norge i årene fremover. Men så var det valg av smøremidler for å komme seg raskest mulig over målstreken innen 2020 da.  Skal vi klare å konkurrere med svenskene, trenger vi først av alt en nasjonal plan for utbygging for å sikre lik tilgang til bredbåndstjenester for alle, uavhengig av geografi. I tillegg må offentlige støtteordninger for drift og utbygging i områder uten dekning videreføres og utvikles, og dagens graveforskrift må endres.

Siden kommunene både kan bestemme hvor og hvor dypt det skal graves, reduserer forskriften områdene som er kommersielt lønnsomme, den hindrer utbygging og reduserer verdien av midlene reg jeringen har bevilget til å støtte utbygging.  Forskriften gjør at vi i praksis til enhver tid har 428 ulike typer klister i smørebussen – og ingen beskrivelse for hvilke som er best tilpasset dagens føre. Da blir det ofte kladder.

Sveriges fibertilbud er overlegent best i Vest-Europa. Stockholm har 90 prosent fiberdekning. Vår egen hovedstad har 15 prosent. Hele 500 000 svenske husstander fikk fiber i fjor. Tallet var 100 000 i Norge. Vi måtte ha koblet opp nesten tre ganger så mange på fiber som vi klarte i 2013 for å holde tritt med svenskene.

OL-gull handler om ære, berømmelse og nasjonal stolthet. Fiberutbygging handler om noe langt viktigere: fjerning av digitalt klasseskille, mulighet for et mer fleksibelt arbeidsliv tilpasset kunnskapssamfunnet og utvikling og utrulling av offentlige tjenester som gjør det mulig å effektivisere tilbudet vi alle nyter godt av. Det siste er en forutsetning når vår befolkning blir eldre, og også når færre offentlige ansatte skal yte samme kvaliteten på det servicetilbudet overfor oss som innbyggere.

Trenden er at Europa sakker av i fiberutviklingen. De arabiske emiratene, Sør-Korea, Hong Kong og Japan har størst fiberutbredelse på verdensbasis. At Tyskland, Storbritannia og Italia vil ikke komme på Sveriges nivå før etter 2022 er ingen trøst for Norge. Selv om vi ikke kan vinne den globale konkurransen, kan vi fortsatt snyte Sverige for fibergullet i 2020. Da må vi få opp tempoet i løypa. Løperne er godt trente og svært motiverte. Nøkkelen til suksess er å begynne med å optimalisere innholdet i vår egen smørebuss.

Innlegget stod først på trykk i Finansavisen, 24. mars 2014.

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Toril Nag

Konserndirektør Tele - ansvarlig for fiberutrulling og digitale tjenester i Lysekonsernet. Brenner for gode kundeopplevelser, teknologi, næringsutvikling og verdibasert ledelse.

Kategori

Teknologi, Telekom

Stikkord

, , ,