Formodentlig er du i fritt og lykkelig januartrav – klar for nye sprell i 2014. Det blir det store teknologiåret, ifølge en rekke trendforskere.
Vi så tendensene til «teknofiseringen» i fjor. Blant de ordene folk fant på, brukte, gjentok og kåret i 2013 var mange knyttet til teknologi. Ordet «selfie» ble udødeliggjort ved Helle Thorning-Smith, som knipset seg selv mellom Obama og David Cameron. Også en rekke andre kåringer av «årets ord» i 2013 har løftet fram teknologiord. En av de mer interessante kåringene er Språkrådets ordkåring, fordi det sier noe om hva som opptar folk flest. Flere av ordene på ti på topp-listen fra Språkrådet var knyttet til teknologi, nett og underholdning
Ta for eksempel sakte-TV. Som beskriver TV-konsepter som nettopp går – sakte. Et annet ord var gråblogg, der forfatterne tar for seg de kjedeligere og vanskeligere sidene ved sine liv – de grå sidene. Et tredje var avfølge. Vi er blitt raske til å like og følge, men nå kommer avfølgingen. Vi velger bort det som ikke var interessant likevel. Andre ord relatert til nettet var bitcoin, Ylvis sin revelyd og betalingsmurene nettavisene lanserte for å ta betalt for at vi skulle kunne lese nyhetsartiklene. Og ikke minst netthat – sjikane og mobbing på nettet.
Et viktig signal om at 2014 blir et år der teknologi er høyt på agendaen , er regjeringens mål om 100 Mbit/s internettkapasitet til hele landet. Men det er en rekke andre indikatorer. En av de vi faktisk selv kan måle, er hva kundene våre gjør. For eksempel ved å undersøke hvor mye nettkapasitet de trenger. Behovet for kapasitet stiger raskere enn noen gang. I snitt bruker kundene våre 40 prosent mer nettkapasitet enn for et år siden. Hver husstand har flere ting som er koblet til nettet – og de ser MYE mer film på nett enn før. Det ble leid ut over 60.000 filmer i Altibox sin filmportal siste uken i desember. Første juledag alene ble det leid ut 11.220 filmer. Joda. Det blir nok et teknologisk år.
Det er vanskelig å spå om framtiden. Men noen som gjerne spår litt for oss, er trendwatching.com, som månedlig gir oss oppdateringer på forbrukertrender i verden. De innleder 2014 med å si at dette året IKKE blir året der de makelige vil arve jorden. Ikke i år heller. Uansett – de framhever syv interessante trender de tror vil prege 2014.
Godt tekno-år!