Dame med Altibox-jakke.

I disse dager passerer Lyse og resten av Altibox-partnerskapet 300 000 solgte fiberkontrakter. Vi er et oljefylke, et ingeniørfylke og etter hvert et matfylke. Når ble vi et telekomfylke, og hvorfor?

Saken er vel den at Lyse har en tradisjon for å satse, som kanskje er summen av nysgjerrighet og vilje til å ta risiko. Akkurat de samme egenskapene som har gjort fylket verdensledende på områder innen oljeleting og produksjon. Første telekomsatsning for Lyse var et fibernett for bedrifter. Dette ble bygget opp fra 1995, og solgt med mer enn en halv milliard i fortjeneste i 2001. Det var starten.

Det er kanskje en blanding av den seige arbeidsomheten til jærbuen og den frekke dristigheten til oljeleteren vi ser resultatene av. Det er klart at Lyse er begunstiget med kommunale eiere som skiller seg fra mange andre e-verk. Eierne har alltid hatt en vilje til å utvikle selskapet, både fordi de tror det er bra for inntjeningen, men også fordi de vet at god infrastruktur gir store positive ringvirkninger. Det tenkes butikk også i kommunene her i Rogaland.

Allerede to år etter etableringen startet Altibox eksporten av tjenester fra Rogaland til andre deler av Norge, gjennom partnermodellen. En modell som sikret at andre everk og kommuner kunne bygge fibernett etter modell fra Lyses eget nett, og få innholdstjenestene fra Altibox. De første avtalene var med Hadeland, Drammen, Sandefjord og Haugaland. Så kom Nord-Trøndelag, Hordaland, Østfold, Vestfold, Grenland, Nord-Norge og nå sist inn Ålesund og området rundt. Til sammen 40 partnere som bygger i mer enn 140 kommuner.

Altibox har nok en spesiell posisjon i Rogaland, på godt og vondt. I resten av landet er det «bare» en kul TV og internett-tjeneste som konkurrerer med alle andre tjenester, uten noen koblinger til Lyse. Vår oppskrift har aldri vært store reklamekampanjer, men jevnt arbeid med gravemaskin og dørbanking. Vi bygger verdens beste infrastruktur, og når vi forteller om hva vi bygger, så får vi kunder. Og de blir. Typisk skriver 60% av boligene i et område avtale med oss, og etter noen år har det steget til 75-80%. Noen steder 100%.

Alt dette har ført til at Lyse og partnerne i Altibox familien har stått for bygging av hele 70% av alle fiberaksesser i Norge. Og selv om vi er en liten utfordrer i det nasjonale internett- og TV markedet, begynner vi å vise igjen også på denne statistikken. Lyses fibervirksomhet omsetter for  mer enn 1,5 milliarder  i 2012. Altibox er et av Europas ledende selskaper i sektoren, noe vi vant en pris for i fjor. European fiber to the home award 2011. Og i år ble vi kåret til ”beste mobile bedrift 2012”, takket være vår tjeneste Altibox Chill som vi er først med i Norge. Tv på iPad, Mac, PC og etter hvert alle steder. Tenk at David kunne utfordre Goliat i hans egen hage….

Enda viktigere enn å vise igjen på leverandørstatistikkene, er selvsagt hva kundene våre syns om oss. På flere målinger gjennom flere år, har kundene meldt tilbake at Altibox er best sett fra kundens ståsted. Målingene utføres av det frittstående analyseselskapet EPSI. Faktisk har Altibox noen av de mest fornøyde kundene i hele Skandinavia – og har vunnet målingen tre år på rad. Et veldig konkret tall på dette er hvor få som sier opp og velger en annen leverandør; nesten ingen. I en bransje hvor det er helt vanlig å miste 15-20% av kundene hvert år. Dette lave frafallet er helt avgjørende for oss, vi investerer mye i hver kunde og må ha dem lenge for å få til lønnsomheten. Men for hvert år som går, blir fibersatsingen til Lyse mer og mer lønnsom. Og verre er det ikke. En investering på mellom 20 000 og 30.000 kroner pr villakunde høres mye ut, helt til du vet at omsetningen ofte er mer enn 10.000 kroner pr år. Og at de kanskje forblir kunder så lenge huset er bebodd. Det er i hvert fall vårt ønske og det vi jobber for å oppnå.

Skriv en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

About Toril Nag

Konserndirektør Tele - ansvarlig for fiberutrulling og digitale tjenester i Lysekonsernet. Brenner for gode kundeopplevelser, teknologi, næringsutvikling og verdibasert ledelse.

Kategori

Konsernet, Teknologi, Telekom

Stikkord

, ,